Coup de Chocolat
“Caroline Huyghe van Coup de Chocolat wil dat chocolade eerlijk en heerlijk is”
Een chocoladereep waarin je de oude cacaovariëteiten proeft, en waarvoor de boer een eerlijke prijs betaald krijgt. Het klinkt als een droom, en Caroline Huyghe bewijst dat het kan. Toen de kleinschalige Antwerpse chocoladefabriek Coup de Chocolat te koop kwam, besloot ze te springen: ze gaf haar vaste job op en nam de fabriek over.
De Standaard, Tekst: Johanna Goyvaerts – 27 januari 2024
Vanwaar de carrièreswitch?
“Anderhalf jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik nu chocolademaker zou zijn. (lacht) Tegelijk is het ook niet gek dat dit op mijn pad kwam. Ik heb meer dan tien jaar gewerkt bij Rikolto (voorheen Vredeseilanden, red.) en ken daardoor de problematiek in de chocolade-industrie maar al te goed. Het is een sector die enorm belastend is voor het milieu en die gedomineerd wordt door enkele grote spelers. Terwijl cacao van nature een prachtig product is.”
“Bovendien staat de smaak van de originele bonen niet altijd voorop in industriële chocolade: die bevat vaak meer toevoegingen dan cacao, zoals suiker, vanille-extract, melkpoeder en lecithine. Ik wil laten zien dat het ook anders kan, door chocolade te maken die zo vol van smaak is dat je even moet gaan zitten om ervan te proeven. Vroeger was chocolade een luxeproduct, iets bijzonders om te degusteren. Misschien moeten we daar weer naartoe? Dat betekent niet dat chocolade er alleen maar voor de elite is. Wij houden onze repen bewust betaalbaar, ze kosten tussen de vijf en zes euro, wat ongeveer evenveel is als een glas wijn. Maar ze zijn zo intens van smaak dat een klein stukje al volstaat. Als je de tijd neemt om te proeven, dan gaat een reep makkelijk een week mee.”
Wat maakt jouw chocolade dan zo apart?
“Om te beginnen zijn er de cacaobonen zelf. Ze worden geteeld in boslandbouw, en niet op monocultuur-plantages: die vereisen het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en meststoffen, en veroorzaken vaak boskap. Onze bonen groeien in hun natuurlijke habitat in het woud, wat een rijk smaakprofiel oplevert. Bovendien zijn ze afkomstig van oude Colombiaanse variëteiten. Om die bonen tot bij ons te krijgen, heb je een lokale partner nodig. Daarom werken we samen met een kleinschalige organisatie die nauwe banden heeft met de plaatselijke boeren en ervoor zorgt dat ze eerlijk vergoed worden. Zo kunnen we de kwaliteit van onze bonen garanderen en bijdragen aan het welzijn van de lokale boerengemeenschap.”
“De boon bepaalt mee de smaak van chocolade, maar de juiste fermentatie en het roosteren zijn even belangrijk. Ook die stappen zijn in handen van plaatselijke ambachtsmensen. Door die processen daar te houden, creëer je toegevoegde waarde in het land van herkomst, wat belangrijk is voor de plaatselijke economie. Daarna komen de bonen per vrachtzeilschip naar België, en verwerken wij ze verder tot chocolade. We voegen zo min mogelijk suiker toe, om de natuurlijke smaken te behouden.”
Gebruiken jullie enkel Colombiaanse bonen?
“Voorlopig maken we vijf verschillende soorten chocolade, waarbij het cacaopercentage varieert van 63 tot 100 procent. Onze bonen komen inderdaad allemaal uit Colombia, al zijn we volop bezig met het opzetten van een nieuw partnerschap voor een boon uit Brazilië. Zo kunnen we nieuwe smaken aan het assortiment toevoegen. Als alles volgens plan verloopt, zou dat tegen de zomer rond moeten zijn. Ik wil het aanbod gestaag uitbreiden, waarbij de focus ligt op beter in plaats van meer.”
Waar kijk je dit jaar naar uit?
“Ik wil vooral nog nauwer samenwerken met de mensen ter plaatse. Door langetermijncontracten met de boeren af te sluiten, kunnen we hen een inkomen verzekeren, zelfs als de oogst mislukt. Dat is van levensbelang; het voorkomt dat kostbare bossen gekapt worden voor de aanplant van andere gewassen en zorgt ervoor dat de prachtige Colombiaanse cacaobomen en -bonen bewaard blijven. Voor een aankoper in de cacaowereld is het doorgaans ongebruikelijk om zo dicht bij de boeren te staan. Maar uit mijn vorige job weet ik dat het belangrijk is: als we in de toekomst van chocolade willen blijven genieten, dan moeten we daar samen onze verantwoordelijkheid voor nemen.”